Hoe waren de eerste honderd dagen op de fabriek voor jullie?
“Wat ik een leuke ontdekking vond, is dat De Argumentenfabriek veel meer doet dan de bekende Argumentenkaart”, zegt Petra. “We maken ook andere mooie publicaties en visualisaties, doen strategische trajecten, geven trainingen, organiseren denktanks en nog veel meer.” Talitha geeft aan dat ze echt een lerende organisatie zocht. Waar ze enerzijds haar kennis kan inzetten, maar waar ze ook veel nieuwe dingen kan leren. “De dingen die wij onze klanten meegeven en leren, moet je eerst zelf leren. Zoals ‘concreter is beter’ bijvoorbeeld.”
“Ja, ik moest daar wel even aan wennen!”, zegt Petra. “Als je in het branchewerk zit en in de lobby, dan is het vaak zo dat je te maken hebt met tegengestelde belangen. Vaak kom je dan uit op een compromis; en daardoor worden dan soms zinnen geformuleerd die niet heel concreet zijn.” Talitha moest juist wennen aan onze neutraliteit. “We proberen zo waarheidsgetrouw iets te beschrijven. Dat was in mijn werkverleden soms wel anders.” Maar meningen zijn er al genoeg terwijl een gedeelde feitenbasis vaak ontbreekt. “Dat vind ik echt een kracht, maar ik moet dat me wel nog beter aanleren.”