Diensten

Misschien ken je De Argumentenfabriek van een strategietraject? Wellicht heb je bij ons in een denksessie gezeten? Heb je een van onze apps op je tablet staan? Of ken je ons van onze Argumentenkaarten, van een lezing, een column of onze boeken? De Fabriek heeft steeds meer verschijningsvormen. Hieronder geven we een overzicht van de producten en diensten die we leveren. Wil je meer weten? Schroom niet en bel of mail.

 

Denkbegeleiding

Helder denken is denken waar structuur in zit. We begeleiden het denkwerk van onze klanten om te komen tot weloverwogen beslissingen en betere resultaten. 

 

Hoe werkt onze denkbegeleiding?

Om het denken in goede banen leiden hebben we diverse werkvormen, afhankelijk van het doel van de bijeenkomst en de groepsgrootte. Onze denkbegeleiding kenmerkt zich door: een heldere centrale vraag die focus aanbrengt in de discussie, alerte denkbegeleiders die durven doorvragen en vage opmerkingen concreet weten te maken, ruimte voor alle deelnemers om bij te dragen en direct resultaat dat we in klare taal en voor iedereen zichtbaar in kaart brengen.  

Informatievisualisatie

Hoe visualiseren wij informatie?

‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’, luidt een van de bekende citaten van Johan Cruijff. Onze leus is het omgekeerde: ‘Je hebt het pas door als je het voor je ziet’. Met een goed plaatje kunnen we de (abstracte) structuur van een complex vraagstuk in één keer inzichtelijk maken. Met onze Argumentenkaarten, Informatiekaarten, Feitenkaarten of Cultuurkaarten brengen we de problemen van onze klanten letterlijk ‘in kaart’. Dat helpt. Informatievisualisatie is ons belangrijkste denkgereedschap. Want je hebt het pas door als je het voor je ziet. 

undefined 

 

 

Cultuurvorming

Hoe werk je samen aan een passende cultuur?

Je kunt een organisatiestructuur kantelen, knippen en saneren, maar wie de organisatiecultuur vergeet, zal bar weinig veranderen. Hoe vorm je een cultuur? Natuurlijk, om te beginnen door er gezamenlijk over na te denken. Al vele jaren helpen we klanten bij het opnieuw doordenken, aanscherpen en expliciet maken van hun eigen organisatiecultuur. Hoe willen we met elkaar omgaan? Wat zijn houdingen en gedragingen die passen bij het type organisatie dat wij willen zijn?  Welke waarden geven richting aan ons gedrag? Van scholen tot banken en van woningcorporaties tot klinieken, overal boeken we veel succes met het maken van Cultuurkaarten en de implementatie ervan. 

Lees meer over onze projecten rondom cultuurvorming of bekijk onze eigen Cultuurkaart.

 

Waardenanalyse

Wat vind je echt belangrijk?

Soms is het nodig dat we inzoomen op de precieze waardering van de afzonderlijke argumenten. Waarom vindt iemand dat ene argument zo belangrijk? En, hoe geeft hij of zij hier woorden aan? Welk waardenmodel gebruik je om hierover na te denken? 
Een maatschappelijke kostenbaten-analyse kan dan een nuttig instrument zijn. Daarnaast is het zinnig te analyseren wat in besluitvorming de onderliggende waarden zijn. Onze waardenanalyses en waardenkaarten ervaren klanten als een vruchtbare ontdekkingsreis naar wat ze zelf het allerbelangrijkst vinden én naar waar anderen belang aan hechten.

 Bekijk voorbeelden van onze Waardenkaarten

Gidsen en denkgidsen

Hoe krijg je grip op een groot vraagstuk?

Nadenken over een nieuwe strategie? Een visie ontwikkelen voor de toekomst? Strategische doelen formuleren? Beslissen waarop te bezuinigen? Beleid maken voor een maatschappelijk probleem?

Hoe denk je helder na over grote vragen? Wat helpt is het probleem opknippen in denkstappen. Bij grote vraagstukken ontwerpen we samen met onze klanten een aanpak waarmee we stapsgewijs het beoogde resultaat bereiken. ‘Design Thinking’ is de modeterm.

Vervolgens beantwoorden we in een reeks van denksessies de vragen die we samen hebben geformuleerd. Door steeds met de juiste mensen aan tafel te zitten, weten we zowel de benodigde informatie te verzamelen als draagvlak te creëren. De deskundigen leveren de inhoud. Wij bewaken de structuur en de consistentie van het denkwerk. Hoe complex het vraagstuk soms ook mag lijken, met een goed ontworpen, stapsgewijze aanpak weten we bedrijven, overheden en andere organisaties snel en soepel naar concrete resultaten te gidsen. 

Apps

Hoe wordt een app een keuzehulp?

Tablets en smartphones bieden prachtige nieuwe mogelijkheden om mensen te helpen helder na te denken. Met onze apps weten we complexe vraagstukken helder in kaart te brengen. Zo maken we voor dokters keuzehulpen waarmee ze hun patiënten kunnen helpen om weloverwogen een bepaalde behandeling te kiezen. Voor gemeenten maken we apps die voor burgers en gemeenteraden inzichtelijk maken waar de gemeente haar geld aan uitgeeft. Een app kan natuurlijk ook een manier zijn om, op basis van een hoop statistische gegevens, een eenvoudig visueel verhaal te vertellen, een ‘digitaal prentenboek’, noemde Trouw het. 

Hieronder vind je een aantal van onze eerder gemaakte apps als voorbeeld:

Datavisualisatie

Hoe visualiseren wij data?

undefined

Het hoofd bieden aan de enorme stroom informatie. Dat is een van de redenen waarom we de fabriek hebben opgericht. Intussen neemt de hoeveelheid data alleen maar toe. Hoe maak je daar chocolade van? Hoe maak je van data bruikbare informatie? Wij doen dat door data zichtbaar te maken in begrijpelijke en fraai vormgegeven visualisaties. In onze Feitenkaarten combineren we inzichtelijke grafieken met heldere teksten, in onze digitale one pagers doen we dat steeds vaker ook interactief.
Hoe ziet dat eruit? Bekijk onze datapanelen over de veiligheid in Amsterdam en de kansen op werk en stage in het mbo.  

Ook maken we complexe informatie helder en toegankelijk in de vorm van een dataverhaal. Eerder maakten we dataverhalen over de Bijstand, de Eerlijke Loonstrook en de Dementiezorg

In de etalage vind je een overzicht van al onze datavisualisaties. 

Lezingen

Helpen denken betekent voor ons ook mensen aan het denken zetten, bijvoorbeeld door prikkelende gedachten te formuleren. Dit doen we in boeken, columns en blogs, maar ook via presentaties en inspirerende lezingen.

Waarover houden we (onder meer) heldere presentaties?

Frank Kalshoven houdt veel interactieve lezingen over de economie, het onderwijs, de arbeidsmarkt, de sociale zekerheid en natuurlijk over zijn nieuwe boek Groeiland. Frank is al ruim tien jaar een veelgevraagd spreker. Wat voor evenement je ook organiseert, Frank weet je publiek altijd aan het denken te zetten. 

Frank Kalshoven over GROEILAND:

Suzanne Weusten houdt lezingen en workshops over denkfouten en de feilbaarheid van het menselijk brein. Met tal van herkenbare voorbeelden houdt ze haar toehoorders een spiegel voor. Wil je bijvoorbeeld weten waarom verlies zwaarder telt dan winst? Hoe je groepsdenken en denkfouten kunt voorkomen? Suzanne maakt als geen ander duidelijk hoe we onszelf voortdurend voor de gek houden. 

Word je ook zo gek van discussies die in kringetjes blijven ronddraaien en verhalen die stijf staan van jargon? Kees Kraaijeveld kan haarfijn uitleggen hoe je tot een goede dialoog kunt komen. Hoe maak je vage taal concreet? En wanneer zet je welk denkgereedschap in? Hoe denk je helder na over schijnbaar vage zaken als ‘waarden’ of  ‘organisatiecultuur’? 

Kees wordt verder regelmatig gevraagd te spreken over zijn wekelijkse column in Vrij Nederland, van inkomensongelijkheid tot vrouwenemancipatie en van de flexwet tot het nieuwe belastingstelsel. 

Kees Kraaijeveld over de financiële tweedeling in Nederland:

Daarnaast worden er ook presentaties over andere onderwerpen of door andere Fabriekers gegeven.

 

 

Uitgeven

Wat voor boeken geven we uit?

Om een breed publiek te helpen helder na te denken, geven we in eigen beheer prachtig vormgegeven boeken uit. Onze boeken geven antwoord op vragen als: Welk denkgereedschap kun je gebruiken om je eigen denken te structureren? Hoe werkt de gezondheidszorg? Hoe herken je denkfouten? Hoe werkt economische groei? Hoe kun je nadenken over professionalisering in het onderwijs?

De boeken zijn te bestellen in onze winkel of in de (online of lokale) boekhandel. In onze boeken presenteren we op toegankelijke wijze de resultaten van ons eigen denkwerk en het denkwerk voor onze klanten. Lees meer hierover door op de titels hieronder te klikken en ontdek het verhaal achter ieder boek.