Goede samenwerking essentieel
Hoe zorgen we dat leren en werken beter samengaan? En wat hebben onderwijsinstellingen en werkgevers nodig om dit te bereiken? Dit waren de centrale vragen in de opdracht van Stichting LLO-Katalysator.
De Argumentenfabriek organiseerde denksessies met verschillende partijen om hierover na te denken. Van bouwbedrijven, industriële dienstverleners en hotelketens tot onderwijsinstellingen, variërend van mbo tot universiteit.
Om leven lang ontwikkelen mogelijk te maken, is goede samenwerking tussen onderwijsinstellingen en werkgevers essentieel.
Denk bijvoorbeeld aan een monteur die nieuwe vaardigheden moet leren, maar zijn werkgever kan hem niet zomaar missen als hij terug de schoolbanken in moet. Hoe kunnen hij en zijn werkgever samen dan toch gebruik maken van wat onderwijsinstellingen kunnen bieden?
Stichting LLO-Katalysator overweegt hier een instrument voor te ontwikkelen: de zogeheten LLO-radar. Tijdens de denksessies verkenden we hoe zo’n instrument eruit zou kunnen zien. En waar moet zo’n instrument aan voldoen om werkgevers en onderwijsinstellingen te helpen om LLO mogelijk te maken?
De inzichten uit de denksessies zijn gebundeld in een Ideeënkaart. Hieronder delen we alvast een paar opvallende punten.
Een mogelijke LLO-radar:
- Biedt advies over taalgebruik zodat onderwijs en werkgevers elkaar beter begrijpen.
- Biedt advies hoe werkgevers en werknemers leren en ontwikkelen kunnen inpassen in hun dagelijks werk.
- Faciliteert bijeenkomsten in verschillende regio’s om kennis en ervaring met LLO uit te wisselen.
- Biedt of verwijst naar gegevens over de (toekomstige) arbeidsmarktbehoeften per sector en per regio.
Ben je benieuwd naar meer bevindingen?