Met die vraag kwam het Juridisch Loket bij De Argumentenfabriek. Om met de hele organisatie na te denken vanuit welke waarden en met welke werkhoudingen zij hun werk willen doen om die rechtzoekende centraal te stellen.
Het Juridisch Loket vond het belangrijk om dit met alle collega’s te doen, zodat het tot een gedragen Cultuurkaart leidt waar iedereen zich in herkent. Best een opgave. 400 medewerkers van het Juridisch Loket dachten mee. Om dit mogelijk te maken organiseerden we telkens 2 sessies die tegelijkertijd plaatsvonden in regio’s waar het Juridisch Loket werkzaam is. Met deze formule namen telkens zo’n 50 collega’s tegelijkertijd deel, en zijn we alle regio’s in Nederland langsgegaan. Zo ontwierpen we een denktraject om met de hele organisatie één Cultuurkaart te maken. En was dit het grootste cultuurtraject van De Argumentenfabriek tot nu toe.
Wat ons opviel? We troffen bijzonder gemotiveerde medewerkers. De Juridisch Loket adviseurs hebben hart voor de zaak. Ook voelen ze zich betrokken bij de organisatie en denken ze graag mee. Met alle veranderingen binnen de organisatie (in strategie, organisatiestructuur, en mensen) speelden de cultuursessies in op een belangrijke behoefte: samen praten over hoe we het liefst samenwerken.