In een wereld van oneindig veel antwoorden is de goede vraag koning
Inmiddels vind je op vrijwel elk bureaublad in Nederland de icoontjes van ChatGPT of Microsoft Copilot. Hiermee heeft iedereen toegang tot zijn eigen antwoordenmachine. Zonder aarzelen produceert ChatGPT een lijstje met voor- en tegenargumenten voor kernenergie of een uitleg van de Wmo. Ook de gewenste vorm van het antwoord is geen probleem: een samenvatting, een langdradig verhaal, een mindmap of zelfs een fictieve podcast.
Al raakt de kern van ons (denk)werk en daar zijn we enthousiast over.
Niet omdat een AI-fabrieker nu ons werk doet en wij met vakantie kunnen. Integendeel: helder en concreet denken is belangrijker dan ooit.
Met AI-apps krijgt iedereen razendsnel antwoorden. Vaak plausibel maar zelden diepgaand. Dikwijls langdradig. We dreigen overspoeld te raken met informatie die het resultaat is van garbage in, garbage out. Het gevaar komt van twee kanten. Denken we nog wel na over wat de vraag eigenlijk is? Zijn we nog wel kritisch op de antwoorden die we krijgen?
En dit is precies wat de fabriek altijd doet. De wildgroei van AI-apps maakt helder denken, nog meer dan het al was, een essentiële vaardigheid voor iedereen. Om zelf AI goed te gebruiken én om niet overgeleverd te zijn aan de AI-gegenereerde onzin van anderen.
AI als denkhulp
Dit betekent niet dat AI en helder denken niet samen kunnen gaan. Integendeel. AI kan een behulpzaam denkgereedschap zijn áls we het goed gebruiken. Hierom werken we op de fabriek:
- Met eigen AI-apps – We ontwikkelen en implementeren onze eigen AI-apps en bots die praktisch aansluiten op ons werk én kritisch denken blijven stimuleren.
- Gebaseerd op onze waarden – We gebruiken AI-apps op een manier die past bij onze kernwaarden van onafhankelijkheid en helderheid, bijvoorbeeld door te kiezen voor het Europese Mistral.
- Organisatiebreed – We hebben AI-expertise in huis en trainen fabriekers om met AI-apps te werken. We delen met elkaar wat werkt en wat niet werkt.
Hoe helpt de fabriek klanten met AI?
Met deze ervaring en kennis helpen we onze klanten op gebied van AI. Dit doen we door:
- We maken een AI-strategie – Hoe wil je als organisatie zelf werken met AI? We geven klanten een concreet beeld van waar AI van toegevoegde waarde is voor hun organisatie. Hierdoor maken zij weloverwogen keuzes over het toepassen van AI.
- We maken AI-beleid – Welke doelen en waarden zijn belangrijk voor overheidsbeleid over AI? Een voorbeeld van AI-beleid dat met onze hulp tot stand is gekomen is het Strategisch Actieplan voor Artificiële Intelligentie van de Rijksoverheid uit 2019.
- We ontwikkelen AI-toepassingen – Voor onszelf en onze klanten ontwikkelen we AI-toepassingen zoals AI-agents, bots en webapps die écht aansluiten op jouw organisatie.
- We trainen mensen in AI – Onze Denkacademie heeft inmiddels honderden mensen in Nederland opgeleid in helder denken. Deze training breiden we nu uit met een module “Helder denken met én over AI”.
Contact
Benieuwd hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen met AI? We vertellen je er graag meer over.