De geestelijke gezondheidszorg (ggz) wordt gekweld door lange wachtlijsten, grote personeelstekorten en een achteruitgaande reputatie. Breburg, een grote ggz-instelling in Midden- en West-Brabant, voelde zich verantwoordelijk hier iets aan te doen. Hoe zorg je dat cliënten in een zo vroeg mogelijk stadium een ggz-expert spreken? En dat snel duidelijk is welke hulp ze nodig hebben en óf ggz-hulp wel de beste optie is voor de cliënt?
Kwart cliënten geen ggz
Sleutel tot succes blijkt het ‘verkennend gesprek’ dat Breburg heeft ingevoerd als onderdeel van het Mentaal Gezondheidscentrum (MG). Melden mensen zich bij de huisarts met mentale klachten, dan kan deze hen doorverwijzen naar het MG voor zo’n gesprek. Cliënt en professional bespreken aan de hand hiervan de hulp die het best aansluit bij de vraag van de cliënt, binnen óf buiten de ggz. De eerste cijfers tonen aan dat een ruime kwart van de cliënten beter af is met andersoortige hulp dan ggz.
Gistermiddag lanceerde Breburg het boek op een bijeenkomst in Tilburg met de partijen die samen het MG mogelijk maakten, waaronder zorgverzekeraar CZ die Breburg hierin financieel en inhoudelijk steunt. Inmiddels zijn vijf van de negen geplande MG’s geopend. Dit betekent dat het concept nog in beweging is en door tijd en ervaring nadere invulling krijgt. Maar de IZA-partijen zijn alvast verkocht en de missie is helder en staat vast: mentale gezondheid voor iedereen.