Datagebruik: op basis van vertrouwen

Om klanten het vertrouwen te geven dat hun data in goede handen zijn, moeten organisaties goed onderbouwde afwegingen kunnen maken over wat ze wel en niet doen met de data van de klant. Hoe geven zij verantwoord datagebruik betekenis in de praktijk? Als praktisch hulpmiddel ontwikkelden DDMA en De Argumentenfabriek de Uitgangspuntenkaart datagebruik.

Sectoren

Digitaal

Relevante fabriekers

Jaar

2021

Over dit project

Wij hebben met DDMA (Data Driven Marketing Association) en een groep koplopers uit de data-driven marketingsector, werkzaam bij onder meer VodafoneZiggo, KLM en Rabobank, de Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik ontwikkeld. De geformuleerde uitgangspunten passen bij de gezamenlijke ambitie van leden van DDMA om het maatschappelijk vertrouwen in data te vergroten. Samen staan ze voor een wereld waarin consumenten en organisaties optimaal kunnen profiteren van de voordelen van data. Data is de sleutel tot innovatie, relevante producten en goede dienstverlening. De Uitgangspuntenkaart is onderverdeeld in de volgende vier pijlers:

  • Durf: We durven het beste te doen voor onze klanten
  • Duidelijkheid: We zijn duidelijk over wat we voor onze klanten doen met data
  • Maatschappelijke verantwoordelijkheid: We voelen ons verantwoordelijk voor het maatschappelijke vertrouwen in data\
  • Autonomie: We laten onze klanten zelf beslissen over het gebruik van data

“Dit is een ongelooflijk belangrijk onderwerp, dat breder gaat dan marketing. Dit hoort thuis in de boardroom.”

Alfred Levi, voormalig SVP Marketing, Data and Media Sales, Ahold

Met welke digitale vraagstukken zit jouw organisatie? Neem contact op met Simone Halink.