13 juni 2024

Door Mayke Klumper

Helder denken als keuzevak bij de HvA

Onderwijs

De Hogeschool van Amsterdam biedt studenten sinds dit jaar de mogelijkheid om een vak over ‘Helder Denken’ te volgen. “Dit is het eerste vak waar ik na school nog over nadenk en thuis over praat.” Wat zijn de redenen achter dit enthousiasme? En wat nemen studenten mee uit dit vak? Twee studenten vertellen over hun ervaringen.

Channah Kieskamp en Noor Hellendoorn, beiden tweedejaars student Bedrijfskunde aan de HvA, hebben het vak afgelopen jaar gevolgd. Waarom hebben ze voor dit vak gekozen? Noor vertelt: “Dit vak sprak ons vooral aan omdat het helpt menselijk gedrag binnen organisaties te begrijpen en beïnvloeden.” Beide studenten zijn bezig met vragen als: Hoe kan je mensen binnen een organisatie helpen om beter te presenteren? En hoe kan je mensen meenemen in verandering? Channah: “Ik wilde graag begrijpen wat er gebeurt in iemands hoofd, zodat je later wanneer je belangrijke besluiten moet nemen goede keuzes kan maken” “Daarnaast leek het ons ook erg leuk om een vak van Gudo Nollen te volgen, onze opleidingsmanager”, zeggen ze beiden enthousiast.

Gudo Nollen en Kee Lengkeek van de HvA namen vorig jaar het initiatief om het vak ‘Helder Denken, Beter Besluiten’ te ontwikkelen. Het doel van het vak is om studenten te leren hoe ze betere besluiten kunnen nemen. De aanleiding was een denktraject dat De Argumentenfabriek eerder voor de HvA heeft verzorgd over de besluitvorming binnen de HvA. De samenwerking beviel zo goed dat ze samen met De Argumentenfabriek het keuzevak hebben ontwikkeld.

“Je komt echt in de schoenen te staan van de verschillende stakeholders en je krijgt inzichten die je anders niet zou hebben gehad.”

Noor Hellendoorn

Vage taal

Wat houdt het keuzevak in? “Allereerst hebben we de theorie behandeld van denkfouten, het herkennen van vage taal en hoe argumenten zijn opgebouwd”, vertelt Noor. “Vervolgens hebben we stellingen behandeld zoals ‘Wat zijn de voor- en nadelen van de invoer van de maximumsnelheid van 30km/u in Amsterdam?’ en gekeken of hier al een bepaalde waarde aanhangt, en wat de verschillende perspectieven zijn om zo’n stelling te bekijken. Dat was erg waardevol.” “Bij andere vakken schrijf je af en toe een stukje over de andere stakeholders, maar dat is dan vooral beschrijvend. Het verschil met dit vak is dat je echt vanuit het oogpunt van een ander argumenten moet verzinnen en dit ook in het perspectief van diegene verwoord”, voegt Channah toe. “Zo kom je echt in de schoenen te staan van de verschillende stakeholders en krijg je inzichten die je anders niet zou hebben gehad. Hier sta je normaalgesproken niet bij stil”, erkent Noor.

“Dan denk je soms: ‘Waar gaat het over joh?’ Duidelijke taal en de manier waarop je argumenten opbouwt hebben zoveel invloed op hoe je boodschap overkomt. Dit had ik niet verwacht.”

Channah Kieskamp

Interactief

Channah en Noor vertellen dat het vak interactief is opgezet. “Het is best een intensief vak, maar door de energie die Kee en Gudo in het vak hebben gestopt en het enthousiasme waarmee de stof wordt behandeld vliegt de tijd voorbij”, zegt Noor. “Ik stel graag veel vragen en dat kan echt bij dit vak. Er was zo’n open sfeer in de klas. Dat helpt enorm de stof echt te snappen en zo kan je echt het uiterste uit het vak halen.”

De studenten vinden het interessant om de opgedane kennis en geleerde theorieën direct toe te passen in de praktijk.  “Als je echt goed gaat letten op taalgebruik, dan besef je pas hoeveel vage taal mensen gebruiken.” Channah merkt het ook in gesprekken met vriendinnen: “Dan denk je soms: ‘Waar gaat het over joh?’ Het gaat dus niet alleen om de psychologische kant. Duidelijke taal en de manier waarop je argumenten opbouwt hebben zoveel invloed op hoe je boodschap overkomt. Dit had ik niet verwacht.”

“Ze nemen je serieuzer als je duidelijk bent.”

Channah Kieskamp

Waardevol

Passen Channah en Noor de kennis toe in de praktijk?Ik gebruik het voor het zoeken naar mijn stages”, zegt Channah. “Ik kan nu kort en bondig beschrijven wat ik verwacht van een stage en wat ik voor een bedrijf kan doen. Ik merk dat mensen daar positief op reageren, ze nemen je serieuzer als je duidelijk bent.” Noor: “Het zou best handig zijn als dit vak gewoon standaard in de opleiding zit.” En dan met name bij de richting van Bedrijfskunde die Channah en Noor volgen: Gedrag en Organisatie. Channah: “Dan komen meer mensen erachter dat deze stof waardevol én heel interessant is.”

Je eigen denkkracht vergroten?

Schrijf je nu in voor onze Helder Denken training in september of december!