De strategie van de fabriek

Bij De Argumentenfabriek begeleiden we regelmatig strategietrajecten voor onze klanten. Maar wat is eigenlijk de strategie van de fabriek zelf? Onze huidige strategie loopt van 2023 tot eind 2027 en laat zich vatten in zes focuspunten: Helder denken, Samen denken, Tastbaar resultaat, Gestage groei, Sectorenaanpak en Florerende fabriekers.

Helder denken

Het hart van ons werk is helder denken. Helder denken is denken waar structuur in zit. En structuur is één van de zaken die de buitenwereld in ons werk prijst. Helder denken betekent ook: altijd kritisch op denkfouten en onwaarheden, vanuit een nieuwsgierige, open en onderzoekende houding. Daarvoor is de Argumentenfabriek opgericht, en daarmee gaan we komende jaren onverdroten voort.

Samen denken

Dat helder denken doen we vrijwel altijd samen. Met elkaar en in denksessies met onze klanten en relaties. We hebben de afgelopen jaren ook het vermogen ontwikkeld om mensen en netwerken met elkaar te verbinden. Dat gaan we komende jaren nog meer doen. We gaan meer platforms bouwen om samen feiten in kaart te brengen. We gaan meer denktanks opzetten en begeleiden, met het bedrijfsleven, de overheid en het maatschappelijk middenveld.

Tastbaar resultaat

Waarom willen we samen helder denken? Om tastbaar resultaat op te leveren. Resultaat dat zichtbaar is en waarmee we merkbaar bijdragen aan oplossingen voor onze klanten en aan een betere toekomst. Daar draagt dat ‘samen’ ook aan bij. Samen sta je sterker dan alleen.

De komende jaren willen we nog meer resultaat zien van ons denkwerk. We willen werk blijven doen dat maatschappelijk relevant is. Dat begint bij goed zicht op alle manieren waarop we tastbaar resultaat boeken, zodat we kunnen leren van wat goed gaat en beter kan. We willen via denktanks werken aan grote maatschappelijke vraagstukken. En we willen de resultaten van ons denkwerk helder en aansprekend voor het voetlicht brengen.

Gestage groei

Om al onze ambities waar te maken willen we de komende jaren gestaag gaan groeien, naar veertig fabriekers in 2027. Zo kunnen we onze missie nóg beter realiseren – want meer mensen en meer projecten = meer tastbaar resultaat. Een grotere fabriek biedt ook meer doorgroeimogelijkheden voor fabriekers zelf. En met meer mensen kunnen we onze sectoren sterker en stabieler maken.

Sectorenaanpak

We richten ons hierbij op groei van de acht sectoren waar we nu al sterk zijn en waar groeikansen liggen. Deze sectoren zijn: Bouwen en wonen; Digitaal; Duurzaamheid; Onderwijs; Openbaar bestuur; Veiligheid; Werk; en Zorg en welzijn.

Voor elk van deze sectoren gaan we sectorteams bouwen, met een chef en meerdere senioren. Ook de Denkacademie, die actief is in alle sectoren, groeit naar één team, waarbij we blijven werken met excellente freelancetrainers.

Florerende fabriekers

Het leukste van de fabriek vinden de fabriekers … de andere fabriekers. En het is in zekere zin ook het allerbelangrijkste van ons werk. Want zonder fabriekers geen fabriek. Daarom moeten we goed voor elkaar zorgen. We hechten aan autonomie en intrinsieke motivatie voorop, aan warme onderlinge relaties, aan lol in betekenisvol werk en aan positieve emoties als waardering, werkplezier en dankbaarheid.

Onze Missie- visiekaart

Wil je meer weten over waar we het allemaal voor doen? Bekijk dan onze Missie- visiekaart. Daar lees je over hoe we willen bijdrage aan die betere wereld. Veel leesplezier!