Met verkiezingen in het vooruitzicht en een nieuw kabinet in de maak, is dit een cruciale vraag. De keuzes die straks worden gemaakt in het regeerakkoord raken direct aan de inrichting en uitvoering van beleid. Juist nu is het moment om toekomstbestendige publieke dienstverlening structureel te versterken.
De urgentie is groot. Door technologische en maatschappelijke veranderingen, een groeiende complexiteit van wet- en regelgeving en gebrekkige gegevensdeling tussen organisaties, staan uitvoeringsorganisaties onder toenemende druk. Toekomstgericht werken is dan ook geen luxe, maar noodzaak.
Als antwoord hierop hebben we een kaartenset ontwikkeld die publieke dienstverleners helpt om de toekomstbestendigheid van hun organisatie concreet in kaart te brengen én te versterken.
De set bestaat uit drie kaarten:
1. Wat is toekomstbestendigheid?
Een heldere definitie en concrete voorbeelden van wat een toekomstbestendige publieke dienstverlener doet – en wat dat oplevert.
2. Welke factoren vergroten de toekomstbestendigheid van publieke dienstverleners?
Een overzicht van de knoppen waaraan organisaties kunnen draaien om hun toekomstbestendigheid te vergroten.
3. Waar staan we nu?
Observaties over de huidige situatie: wat gaat goed en wat kan beter als het gaat om toekomstbestendigheid?
Praktische handvatten
De kaartenset biedt publieke dienstverleners praktische handvatten om gericht stappen te zetten richting de toekomst. De Argumentenfabriek ontwikkelde de kaartenset op basis van literatuur en denksessies.
Deelnemers waren deskundigen vanuit wetenschap en een brede vertegenwoordiging van publieke dienstverleners, die zich in hun werk bezighouden met de toekomst, strategie, organisatie inrichting, innovatie of digitalisering.
Deze kaartenset is waardevol voor iedereen die – vanuit beleid of uitvoering – bijdraagt aan toekomstgerichte publieke dienstverlening. Juist nu, aan de vooravond van nieuwe politieke en bestuurlijke keuzes.