De gids geeft inzicht in wat langetermijnbeleid maakt of kraakt – en wat ambtenaren, politici en anderen kunnen doen om de effectiviteit van langetermijnbeleid te vergroten. Het boek werd onlangs gepresenteerd door de auteurs Maarten Gehem en Arjen Gielen aan Kim Putters en Sandor Gaastra, Secretaris-Generaal van het ministerie van Economische Zaken. Zij namen bij de SER in Den Haag het eerste exemplaar in ontvangst.
Sandor Gaastra brak een lans voor “ambtenaren als hoeders van het langetermijndenken. Het boek is hierom voor ons van grote waarde. Het biedt toepasbare richtingwijzers om beleid meer te richten op de lange termijn.” Gaastra riep vervolgens op om de richtingwijzers voor langetermijnbeleid te gebruiken voor het aanscherpen van het Beleidskompas, het instrument waarmee ambtenaren stapsgewijs goed beleid kunnen maken.
Meer langetermijndenken én kortetermijndoen
Het boek is de weerslag van het werk van de Langetermijndenktank. Dit is een groep van ruim dertig organisaties en individuen die de krachten heeft gebundeld met als doel de toekomst urgenter te maken in de grote besluiten die we in Nederland met elkaar nemen.
Onze directeur Maarten Gehem vertelde eerst in vogelvlucht wat over de gids. Daarna volgde een panelgesprek met langetermijndenktankleden Wouter van Noort (journalist bij het NRC), Sarah Hardus (onderzoeker bij het SCP), Bram van Dijk (ministerie van Economische Zaken) en Sandra Pellegrom (ministerie van Buitenlandse Zaken). Wouter van Noort brak een lans voor journalistiek gericht op de toekomst die we willen: “We zijn te veel bezig met het reguleren van wat fout gaat, terwijl we ons juist moeten inbeelden wat goed kan gaan. We moeten het minder hebben over het nieuws en meer over het nieuwe.”
Sarah Hardus hield een pleidooi voor onderzoek dat resoneert: “[We] moeten de gevoelskant niet uit het oog te verliezen. Langetermijndenken kan ook leuk en inspirerend zijn. Pas als we samen gemotiveerd raken door langetermijndenken kunnen we ons inzetten voor institutionele verandering.”
Bij de overhandiging van het boek vertelden Kim Putters en Sandor Gaastra beiden hoe ze aan de slag gaan met het boek.
Langetermijndenken, #hoedan?
Meer weten over hoe De Argumentenfabriek langetermijndenken in jouw organisatie kan versterken? Of heb je langetermijnvragen waarbij je onze hulp kan gebruiken? Neem contact op met Maarten Gehem: maarten@argumentenfabriek.nl.