Anouk Mulder - Chef Onderwijs

Het belang van onderwijs staat als een paal boven water: het biedt ons een basis waar we ons verdere leven wat aan (kunnen) hebben. Maar hoe bereid je je leerlingen of studenten voor op een snel veranderende wereld en arbeidsmarkt? En hoe ga je om met uitdagingen zoals het lerarentekort? Dat is slechts een van de vele interessante vragen waar het onderwijs mee te maken heeft. Ik zet er als Chef Onderwijs graag mijn kennis en kunde voor in.

Van peuter tot professional
We werken voor klanten binnen de onderwijskolom (kinderopvang tot en met universiteiten) en organisaties die erbij betrokken zijn (scholen, koepels, kennisinstellingen, ministeries, adviesbureaus en gemeenten).

Maatwerk voor elke klant
We ontwerpen voor onze klanten een traject op maat, passend bij de vraag. Zo werken we voor individuele organisaties onder meer aan strategische beleidsplannen, cultuurtrajecten, HR-plannen, of mid-term reviews. Voor clusters van organisaties (bijvoorbeeld vijf scholen tezamen) werken we aan thema’s die een hele sector betreft zoals professionalisering van medewerkers of de competenties van de toekomst.

Sessies, sessies, sessies   
Kern van onze aanpak is: sessies waarin we gestructureerd nadenken over een centrale vraag. Dit kan op allerlei manieren, van denksessies met zes man tot inspraaksessies met het hele personeel. We kijken per keer wat het beste bij de vraag van de klant past.

Geen dik rapport maar helder schema
Bij ons geen dikke rapporten. De uitkomsten van onze denkprocessen geven we vorm in fraaie compacte visualisaties die in een oogopslag helderheid bieden. Deze leveren we digitaal en op papier. In onze webwinkel zijn veel visualisaties te zien en ook vaak gratis te downloaden.

Over mijzelf
Ik ben afgestudeerd als jurist wat mij heeft geleerd in patronen te denken. Voor mij een prima studie omdat ik mijn hele leven al bezig ben met onderscheid tussen kaf en koren, hoofdzaak en bijzaak, groot bier en klein bier.
Sinds 2008 doe ik dat bij De Argumentenfabriek, waar ik sinds 2017 als Chef Onderwijs eindverantwoordelijk ben voor alle trajecten in het onderwijs. Klanten waarderen mij als een pittige gespreksleider die vriendelijkheid en vasthoudendheid weet te combineren. Zo boor ik de eigen denkkracht van mensen aan en komen we samen tot mooie resultaten.

Enkele voorbeelden van mijn werk. Wil je hier meer over weten, mail me dan gerust.

Eisen aan digitale leeromgeving
Voor twee scholen (Hogeschool Windesheim en ROC Deltion College) die op korte termijn gaan beslissen over de toekomst van hun digitale onderwijsvoorzieningen hebben we de gebruikersbehoeften in kaart gebracht.

Competenties van medewerkers
Welke competenties hebben medewerkers nodig om nu en in de toekomst hun werk te kunnen blijven doen? Dit brachten we in de vorm van een Competentiecatalogus in kaart voor een branche (de bouw) en voor specifieke beroepen (bij NEN).

Strategische plannen
Voor meerdere scholen hebben we strategietrajecten begeleid en midterm reviews gedaan. Vaak worden dit boekjes met hierin de strategie voor de komende vier jaren, met een tijdsplanning voor de uitvoering. Bij midterm reviews (ook op basis van door anderen geformuleerde strategieplannen) bekijken we hoe het ermee staat en wat er komende jaren moet gebeuren. 

Leven Lang Ontwikkelen
Leven lang ontwikkelen wordt steeds belangrijker. Wat moeten mbo-instellingen hiermee? En: hoe denk je daar goed over na? Hierover hebben Silvie Zonderland en ik het boek Leren werken met Leven Lang Ontwikkelen gemaakt. Het helpt bestuurders om de belangrijkste vragen gestructureerd te doordenken.

Professionaliseren in het mbo
Hoe kunnen mbo-scholen hun organisatie snel professionaliseren? Hierover ontwikkelden Ingrid van Troostwijk en ik een methodiek die is neergelegd in het boek Weet, denk, doe!