Anouk Mulder - Chef Onderwijs

Het belang van onderwijs staat als een paal boven water: het biedt ons een basis waar we ons verdere leven wat aan (kunnen) hebben. Maar hoe doe je dat in een snel veranderende wereld waarin je eigenlijk niet meer dan een vaag idee hebt op wat voor arbeidsmarkt je leerlingen of studenten straks terecht gaan komen?

Dat is slechts een van de vele interessante vragen waar het onderwijs mee te maken hebben. Ik zet er als Chef Onderwijs graag mijn kennis en kunde voor in.

 


Het hele onderwijsveld
Onze klanten bevinden zich in de hele onderwijskolom (van kinderopvang tot aan universiteiten) en alle organisaties die erbij betrokken zijn (raden, kennisinstellingen, ministeries, adviesbureaus, gemeentes).


Trajecten op maat over diverse vraagstukken
We ontwerpen voor onze klanten een traject op maat, passend bij de vraag. Zo adresseren we vraagstukken voor individuele organisaties zoals rond strategische beleidsplannen, cultuur, HR-plannen, beoordelingskaders of evaluaties


Een gereedschapskist vol werkvormen   
Kern van onze aanpak zijn denksessies waarin deskundigen gestructureerd nadenken over een centrale vraag. Hiernaast begeleiden we ook congressen, debatten, tweedaagsen, inspraaksessies. We beschikken over talloze werkvormen en kijken steeds met de klant wat het beste past.


We maken mooie dingen
De uitkomsten van denkprocessen geven we vorm in fraaie visualisaties, digitaal en/of op papier. In onze etalage staat een mooi overzicht van onze digitale producten.


Over mijzelf
Ik heb tot en met mijn afstuderen als jurist 16 jaar onderwijs doorlopen. Eerlijk gezegd vond ik er niet veel aan. Pas toen ik ging werken (advocatuur, overheid, consultancy) begon ik het nut ervan te zien.
Sinds 2008 werk ik bij De Argumentenfabriek, sinds 2017 als Chef Onderwijs. Klanten waarderen mij als een pittige gespreksleider die erin slaagt om op een vriendelijke en tegelijkertijd vasthoudende manier de eigen denkkracht van mensen aan te boren. Zo komen we samen tot mooie resultaten.

Hieronder enkele links naar voorbeelden van mijn werk.

Boek: Word gewoon excellent (2018)
Denkhulp voor mbo-instellingen over de relevante vragen rondom excellentie-onderwijs. Hulpmiddelen en het boek staan op www.gewoonexcellent.nl
Een artikel over het boek is hier te vinden.


Dataverhaal: Het belang van persoonsvorming in het Primair Onderwijs (2016)
Het inzicht dat onderwijs meer moet ontwikkelen dan alleen de cognitieve vaardigheden van een kind neemt toe. Dit digitale dataverhaal legt uit waarom.

Boek: Weet denk doe, snel professionaliseren in het mbo (2015)
Hoe kunnen mbo-scholen hun organisatie snel professionaliseren? Dit boek, in opdracht van aantal mbo-scholen, legt het uit.

Denkhulp: Leermiddelen in het voortgezet onderwijs, denkhulp voor bestuurders (2013)
Hoe kunnen bestuurders in het VO snel komen tot effectief leermiddelenbeleid? De denkhulp wijst de weg, gemaakt in opdracht van de GEU.

Cultuurkaart: Cultuur van CIOS van Friesland College (2016)
Hoe ziet de omgangscultuur van het CIOS eruit? Deze kaart laat het zien middels de kernwaarden en bijbehorende werkhoudingen. Gemaakt in opdracht van het CIOS van het Friesland College.

Argumentenkaart: Horizontale mobiliteit in het onderwijs (2010)
Zal ik als leerkracht wel of niet op andere school gaan werken? Deze argumentenkaart zet de voors en tegens op een rij. Gemaakt in opdracht van Twents Educatief Platform.


Artikel: Een heldere cultuur verbetert de communicatie. 
Dit artikel over het belang van een expliciete organisatiecultuur schreef ik voor het blad Profiel (mei 2017) . 


Verder heb ik via LinkedIn een serie kaarten gedeeld met als titel “Alle 13 goed, onderwijsklassiekers van De Argumentenfabriek”. De serie is hier te bekijken.


In 2018 heeft het blad Profiel een filmpje laten maken waarin ik het hoe, wat en waarom van een expliciete cultuur voor een school mocht toelichten. Het filmpje is hier te bekijken en duurt minder dan twee minuten.