Helder denken over cultuur en media

Cultuur en media spelen een belangrijke rol in onze samenleving. Cultuur maakt de mens. De cultuursector is in Nederland succesvol en divers. Via de media blijven we op de hoogte van de wereld en amuseren we ons. Media maken (massa)communicatie mogelijk en vervullen hiermee ook een van de belangrijkste basisbehoeftes van de mens.

In deze sector houden we ons onder meer bezig met vraagstukken van mediaorganisaties, culturele instellingen, fondsen en overheid.

Deze vraagstukken zijn vaak van strategische aard: Hoe spelen we in op het veranderende mediagebruik van consumenten? En: hoe gaan we om met afnemende inkomsten uit advertenties? Of ze gaan over het helder en objectief nemen van besluiten. Hoe beoordelen we aanvragen van theater- en dansgezelschappen? Hoe bepalen we welke programma’s we wel en niet blijven uitzenden?

De fabriek kent het Nederlandse cultuur- en medialandschap goed. Zo begeleidden we eerder denkwerk over samenwerking tussen omroepen en kranten, strategische bijeenkomsten van het College van Omroepdirecteuren en voerden we projecten uit voor de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en het Fonds voor Podiumkunsten. Ook hielpen we individuele omroepen zoals Omroep Human, de VPRO en de NTR bij het nadenken over strategische vraagstukken. Andere mediaprojecten voerden we uit in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de brancheorganisaties de Mediafederatie en NDP Nieuwsmedia.

Frans Klein, directeur Televisie, NPO

"Uitstekende gespreksleiding, aandachtig en kritisch. Heel erg plezierig om met jullie te werken."

Voorbeeldwerk

Media-akkoord

We hielpen de omroepen om te komen tot een media-akkoord.

 

Samenwerkingsagenda

We hielpen OCW om met de mediasector te komen tot een samenwerkingsagenda.

 

Met wie kan ik contact opnemen?

Sta je voor een vraagstuk in de cultuur en media sector? Nieuwsgierig wat denksessies met de Argumentenfabriek kunnen opleveren? Neem dan contact op Kees Kraaijeveld.

Kees Kraaijeveld - Directeur

Hoe kunnen we samen een probleem aanpakken? Hoe benut ik de kennis van mijn collega's? Hoe nemen wij een weloverwogen besluit? Hoe overtuigen we anderen van ons standpunt? Dit soort vragen – het type vragen waarmee onze klanten dagelijks de Fabriek bellen – inspireren me al mijn hele volwassen leven.