In deze sector houden we ons onder meer bezig met vraagstukken van mediaorganisaties, culturele instellingen, fondsen en overheid.
Deze vraagstukken zijn vaak van strategische aard: Hoe spelen we in op het veranderende mediagebruik van consumenten? En: hoe gaan we om met afnemende inkomsten uit advertenties? Of ze gaan over het helder en objectief nemen van besluiten. Hoe beoordelen we aanvragen van theater- en dansgezelschappen? Hoe bepalen we welke programma’s we wel en niet blijven uitzenden?
De fabriek kent het Nederlandse cultuur- en medialandschap goed. Zo begeleidden we eerder denkwerk over samenwerking tussen omroepen en kranten, strategische bijeenkomsten van het College van Omroepdirecteuren en voerden we projecten uit voor de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en het Fonds voor Podiumkunsten. Ook hielpen we individuele omroepen zoals Omroep Human, de VPRO en de NTR bij het nadenken over strategische vraagstukken. Andere mediaprojecten voerden we uit in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de brancheorganisaties de Mediafederatie en NDP Nieuwsmedia.
We hielpen de omroepen om te komen tot een media-akkoord.
We hielpen OCW om met de mediasector te komen tot een samenwerkingsagenda.