Onze nieuwe Cultuurkaart: warmer en socialer

Helder nadenken over de eigen bedrijfscultuur is bij uitstek iets dat past bij het karakter van de Argumentenfabriek. Na vijf jaar hebben we, met alle fabriekers en met klanten, onze Cultuurkaart een volgende update gegeven. De grootste verschillen? We streven er nu naar om wat warmer en socialer te zijn. Ook geeft deze kaart wellicht nog meer uitdrukking aan ons streven maatschappelijk betekenisvol te willen zijn. En ons streven naar kwaliteit staat nu explicieter benoemd.

Klik op de nieuwe Cultuurkaart om deze te vergroten 



Ook is er een speciale plek gekomen voor het belang van rust, ruimte en reflectie in de wijk Helderheid. Dat willen we graag, omdat deze drie R’en een voorwaarde zijn voor helder denk- en rekenwerk en voor de mentale vooruitgang van onszelf en onze klanten.

Klik op onderstaande wijk om hem te vergroten

  

Betrokkenheid

Ook legt de nieuwe kaart meer nadruk op samenwerken en op een hogere betrokkenheid naar de buitenwereld, tussen collega’s en naar klanten. Zelf hulp aanbieden, aandacht voor elkaars persoonlijke leven en begrip voor de situatie van klanten zijn werkhoudingen die we nu expliciet hebben opgenomen.

Klik op onderstaande wijk om hem te vergroten

 

Bekijk onze vorige Cultuurkaart uit 2015 om te zien hoe deze is veranderd, klik om te vergroten

Waarom bedrijfscultuur in kaart brengen?

Onze eerste Cultuurkaart hebben we gemaakt in 2008, onder het mom van ‘wat je je klanten aandoet, moet je ook zelf ondergaan’. Voor klanten hebben we de afgelopen jaren vele tientallen Cultuurkaarten gemaakt. Vrijwel altijd met groot succes (en in het onderwijs zelfs met bewezen positief effect op de kwaliteit van de organisatie).

Wijzelf hadden vooraf nooit kunnen bedenken hoe belangrijk de Cultuurkaart zou worden voor de eigen werkgemeenschap. De kaart heeft het makkelijker gemaakt elkaar aan te spreken en heeft zo bijgedragen aan de door zoveel organisaties gewenste ‘aanspreekcultuur’. Ook is hij een fijne gesprekhandleiding tijdens onze jaarlijkse cultuurevaluaties. Daarnaast is de Cultuurkaart een heuse mensenmagneet. Mensen die bij de fabriek komen solliciteren, doen dat vaak niet alleen vanwege onze missie, maar ook omdat de cultuur ze zo aanspreekt. "Zelfs als jullie maar de helft doen van wat er op de kaart staat, dan wil ik hier nog steeds werken", sprak één van onze sollicitanten.

Doen we alles altijd conform de kaart? Dat niet. De Cultuurkaart is en blijft een streefbeeld. Het is hoe we op de fabriek willen werken, met elkaar én met onze klanten en partners. Mocht het gebeuren dat we dingen doen die niet passen bij onze gewenste cultuur, dan horen we dat natuurlijk graag.

Meer weten?

Ook de bedrijfscultuur in kaart brengen of vragen oven onze cultuur? Neem dan contact op met Anouk Mulder.