Hoe kunnen we blijven bellen en internetten tijdens stroomuitval?

Nederland staat wereldwijd bekend als land met een van de snelste en best beschikbare telecomnetwerken. Maar onze economie en samenleving is ook steeds afhankelijker van die telecomnetwerken. Hoe kan Nederland ervoor zorgen dat we bij stroomstoringen en digitale aanvallen gewoon (continu) kunnen blijven bellen, sms’en en internetten?

Trends en factoren
Om het toekomstig ‘continuïteitsbeleid’ voor de meest vitale telecomdiensten en -infrastructuren te verbeteren, brachten we voor de Directie Telecom van het Ministerie van EZK de belangrijkste trends en factoren in kaart. Dat deden we samen met experts van Vodafone, KPN, het Agentschap Telecom en het Ministerie van J&V. Sommige trends duiden op kansen, zoals de toename van security by design software en hardware – anderen op risico’s, bijvoorbeeld de toenemende afhankelijkheid van ICT- en telecombedrijven van buitenlandse spelers voor continuïteit.

Benieuwd naar welke trends er nog meer op ons afkomen? De kaart vind je hier. Of wil je meer weten over hoe we kunnen helpen met nadenken over veiligheid? Neem een kijkje op de sectorpagina