Cultuur is nooit ‘af’

Een fijne sfeer en goede bedrijfscultuur zijn, zo blijkt uit diverse onderzoeken, een van de belangrijkste overwegingen bij de keuze voor een werkgever. De bedrijfscultuur kan bovendien prestaties en daarmee resultaten van organisaties beïnvloeden. Elke organisatie heeft zo haar eigen bedrijfscultuur, maar welke factoren bepalen een bedrijfscultuur en welke cultuuraspecten worden het meest gewaardeerd? Onlangs werd bij De Argumentenfabriek de ‘Cultuuracademie’ gehouden, om stil te staan bij onze eigen cultuur.

Waarom een Cultuuracademie? In de eerste plaats omdat het belangrijk is om met elkaar het gesprek te voeren over wat de gewenste manier van samenwerken is. Zo maak je de cultuur expliciet. Jaren geleden visualiseerden we onze cultuur al op de Cultuurkaart (als kaartenmakers konden we dat natuurlijk niet laten). Maar cultuur is nooit ‘af’, zij blijft in ontwikkeling. Zo kunnen sommige kernwaarden in de loop der jaren -bijvoorbeeld onder invloed van medewerkersverloop - veranderen, terwijl anderen gelijk blijven. Het is belangrijk hierover met elkaar in gesprek te blijven.

Daarnaast kunnen we klanten beter helpen bij vraagstukken over hun cultuur, als we onze eigen cultuur eens onder de loep nemen. We slikken dus ons eigen medicijn: we staan stil bij onze cultuur zoals we dat ook geregeld met klanten doen.

Klik op de kaart om deze te vergroten

Wat is werkplezier?

Het thema van de Cultuurcademie van dit jaar was ‘Werkplezier’. Om te achterhalen wat bijdraagt aan ons werkplezier voerden we in kleine groepjes gesprekken over wat werkplezier voor ieder inhoudt en welke rol cultuur hierin speelt. Ook bespraken we  in hoeverre deze cultuuraspecten overeenkomen met de cultuuraspecten die onze klanten over het algemeen waarderen. Tot slot gingen we in groepjes aan de slag met complimenten. Welke competenties en gedrag prijs je van elkaar? In welke werkhouding blinkt een collega uit? Het leverde enthousiaste en openhartige gesprekken op, en reflectie op hoe we binnen de fabriek met elkaar samenwerken.

Meer weten?

Meer weten over hoe De Argumentenfabriek klanten helpt bij cultuurtrajecten? Of wat je kunt doen om cultuur te expliciteren of te onderhouden? Neem gerust contact op met Anouk Mulder of Majelle Verbraak .