Anouk Mulder - Chef Onderwijs

Chef Onderwijs

Kan het belang van goed onderwijs onderschat worden? Ik denk het niet. Maar wat is goed onderwijs? Wat vraagt dit van de organisatie, van medewerkers, van leerlingen of studenten en van de omgeving? En: hoe zorg je dat goed onderwijs goed blijft, terwijl de samenleving in rap tempo verandert?

Sinds mijn afstuderen als jurist heb ik gewerkt in de advocatuur, voor de overheid en in de consultancy (op het gebied van duurzame inzetbaarheid). Sinds 2008 werk ik voor De Argumentenfabriek. Hier heb ik me gespecialiseerd in onderwijsvraagstukken en trajecten rond organisatiecultuur.

Ik werk vooral voor organisaties in en rond de volle breedte van het onderwijs: schoolbesturen, koepels, samenwerkingsverbanden, kennisinstellingen, het ministerie en alles wat hier tussen en rondom zit. Ik help mijn klanten om - met relevante stakeholders – gestructureerd na te denken over hun eigen vraagstukken. Bijvoorbeeld het bedenken en concretiseren van een strategie, de professionalisering van medewerkers, de herinrichting van de organisatiestructuur of het expliciteren van de organisatiecultuur. Opdrachtgevers waarderen mij als een pittige gespreksleider die erin slaagt om op een vriendelijke en tegelijkertijd vasthoudende manier de eigen denkkracht van mensen aan te boren. Zo komen we samen tot mooie resultaten.

Voor elke klant ontwerp ik een denk-traject, passend bij de beoogde uitkomsten. In de praktijk doe ik zowel sessies met zes deelnemers als meerdaagse trajecten waarin ik honderd mensen door een denkproces leid.

De meeste denktrajecten monden uit in mooie, vormgegeven (digitale) producten. Zoals denkhulpen, dataverhalen, cultuurkaarten, professionaliseringsplannen, argumentenkaarten, routekaarten, inspiratiekaarten en boeken. Mijn klanten gebruiken deze producten voor hun interne en externe communicatie.


Via de links hieronder kun je voorbeelden van mijn werk bekijken.


Dataverhaal: Het belang van persoonsvorming in het Primair Onderwijs (2016)
Het inzicht dat onderwijs meer moet ontwikkelen dan alleen de cognitieve vaardigheden van een kind neemt toe. Dit digitale dataverhaal legt uit waarom.



Boek: Weet denk doe, snel professionaliseren in het mbo (2015)
Hoe kunnen mbo-scholen hun organisatie snel professionaliseren? Dit boek, in opdracht van aantal mbo-scholen, legt het uit.



Denkhulp: Leermiddelen in het voortgezet onderwijs, denkhulp voor bestuurders (2013)
Hoe kunnen bestuurders in het VO snel komen tot effectief leermiddelenbeleid? De denkhulp wijst de weg, gemaakt in opdracht van de GEU.



Cultuurkaart: Cultuur van CIOS van Friesland College (2016)
Hoe ziet de omgangscultuur van het CIOS eruit? Deze kaart laat het zien middels de kernwaarden en bijbehorende werkhoudingen. Gemaakt in opdracht van het CIOS van het Friesland College.



Argumentenkaart: Horizontale mobiliteit in het onderwijs (2010)
Zal ik als leerkracht wel of niet op andere school gaan werken? Deze argumentenkaart zet de voors en tegens op een rij. Gemaakt in opdracht van Twents Educatief Platform.


Verder ben ik in 2017 op LinkedIn gestart met de serie “Alle 13 goed, onderwijsklassiekers van De Argumentenfabriek”. Elke week post ik een kaart uit de afgelopen tien jaar die nu nog steeds actueel is. De serie is hier te bekijken.